//

تیونر چیست و چه کاربردی دارد؟ | tuner

تیونر چیست و چه کاربردی دارد؟ | tuner

تیونر چیست؟

تیونر در واقع وسیله ای است برای کوک کردن ساز.

مهم ترین چالشی که برای هنرجویان تازه وارد اتفاق می افتد، کوک کردن سازشان است؛ اما با استفاده از تیونر می توانند این مشکل خود را حل کنند و ساز خود را کوک کنند.

انواع تیونر:

تیونر الکترونیکی در موسیقی، دستگاهی است که دقت نت های موسیقی نواخته شده بر روی یک ساز را شناسایی و نمایش می دهد؛ درواقع با اندازه موج صدای نواخته شده، نت آن را تشخیص می‌دهد. “پیچ” فرکانس یک نت موسیقی است که معمولا با هرتز اندازه گیری می شود.

                                                                                                                                   تیونر

تیونر 

تیونرهای ساده معمولاً با یک سوزن یا صفحه آنالوگ، LED یا صفحه نمایش LCD نشان می دهند که آیا گام کمتر(بمل)، بالاتر(دیز) و یا برابر با گام مورد نظر است؛ دقت گام درواقع همان لحن ساز است.

از اوایل دهه 2010، برنامه‌های نرم افزاری تیونر نیز برای تلفن‌های هوشمند ساخته شد؛ تیونرهای پیچیده ‌تر، گام را با دقت بیشتری نشان می دهند. تکنسین‌های ساز و برای کوک کردن پیانو معمولاً از تیونرهای دقیق‌تر استفاده می‌کنند.

یکی از مزیت‌های اصلی تیونرهای پیچیده تر این است که ساز را در تمام 12 گام اکتاو به همان اندازه تنظیم می کنند.

تیونرهایی که معمولا در بازار وجود دارند، از یک صفحه مانیتور، یک میکروفون و سه عدد چراغ تشکیل شده است؛ نحوه کار با این سه چراغ به این صورت است که اگر کوک سیم ساز صحیح باشد چراغ وسط تیونر به رنگ سبز درمی‌آید و در صورتی که کوک جلوتر یا عقب تر باشد چراغ های کناری روشن خواهند شد؛ هفت نت موسیقی (دو – ر – می – فا – سل – لا – سی) در تیونر به ترتیب از نت دو(از راست به چپ بخوانید) به صورت (C – D – E – F –  G – A – B) نمایش داده می‌شود.

                                                                                                  تیونر

کاربرد در سازهای مختلف و ارکسترها

در موسیقی کلاسیک، سنت دیرینه ای برای کوک کردن ساز “از طریق گوش” وجود دارد.

برای مثال در یک ارکستر، نوازنده ابوا یک “A” با فرکانس 440 هرتز می دهد و سازهای دیگر با این نت کوک می کنند.

در موسیقی مجلسی یکی از نوازندگان زهی که معمولاً اولین نوازنده ویولن است، سیم آزاد «A» خود را مینوازد. اگر یک ارکستر کنسرتو پیانو را همراهی کند، اولین نوازنده ابوا “A” را از پیانو می گیرد و سپس این گام را برای بقیه ارکستر می نوازد.

علیرغم این سنت کوک با گوش، تیونرهای الکترونیکی هنوز به طور گسترده در موسیقی کلاسیک استفاده می شوند.

در ارکسترها، نوازنده ابوا اغلب از یک تیونر الکترونیکی پیشرفته استفاده می کند تا از درستی نت “A” مطمئن شود.

همچنین سایر نوازندگان بادی برنجی (ترومپت، کورنت و…) یا چوبی (فلوت و…) ممکن است از تیونرهای الکترونیکی استفاده کنند تا مطمئن شوند که سازهایشان به درستی کوک شده است. از تیونرهای الکترونیکی در ارکسترهای اپرا برای ترومپت خارج از صحنه استفاده می شود.

در نتیجه، به دلیل اینکه نوازندگان ترومپت نمی توانند ارکستر را بشنوند، نمی‌ دانند که آیا نت های آنها با بقیه گروه هماهنگ است یا نه؛ برای حل این مشکل، برخی از نوازندگان ترومپت از یک تیونر با کیفیت بالا و حساس استفاده می کنند تا بتوانند بر صدای نت های خود نظارت کنند.

برای کوک کردن پیانو، سازندگان چنگ و سازندگان و مرمت سازان سازهای اولیه، به عنوان مثال، هارپسیکوردها، از تیونرهای پیشرفته برای کمک به کوک و ساخت ساز استفاده میکنند. حتی نوازندگان پیانو که بیشتر با گوش کار می‌کنند، ممکن است از یک تیونر الکترونیکی برای کوک کردن اولین کلید پیانو استفاده کنند. دستگاه‌های تنظیم الکترونیکی برای سازهای کیبورد به دلایل مختلف معمولاً بسیار پیچیده‌تر از سایر سازهای پرکاربرد هستند.

 برخی منابع :wikipedi

دیدگاه‌ها ۰