//

بهترین سیم برای گیتار کلاسیک کدام است ؟ معرفی برترین برندها

بهترین سیم برای گیتار کلاسیک کدام است ؟ معرفی برترین برندها

بهترین سیم برای گیتار کلاسیک چیست؟

سیم‌های گیتار کلاسیک یک آیتم بسیار مهم و تأثیرگذار بر راحتی و زیبایی صدا در نوازندگی هستند.

تعویض به موقع سیم‌های گیتار می‌توانند در تازه سازی ساز کمک کننده باشند؛ زیرا سیم‌های گیتار، محلی برای تجمع گرد و غبار و چربی انگشتان هستند که باعث بی روح شدن صدای گیتار می‌شود، پس تعویض به موقع آن‌ها از پیری زودهنگام ساز و ایجاد ناخالصی‌ها روی سیم‌ها که از کیفیت صدا کم می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

تنشن (Tension):

تنشن سیم‌ها نیز یک عامل تأثیرگذار در کیفیت صدا است؛ منظور از تنشن همان سفتی و انعطاف پذیری سیم‎‌ها است.

سیم‌ها سه نوع تنشن دارند:

  • تنشن کم ( low tension)

تنشن کم، سیم‌هایی هستند که کشش کم و سبکی دارند و برای کار با آن‌ها به قدرت کمتری نیاز هست؛ پس سیم‌هایی هستند که برای دست‌های کوچک‌تر و قدرت کمتر مناسب تر هستند.

 تن آ‌ن‌ها آرام است و صدا به سرعت بالا میرود. این نوع سیم ایراداتی مثل خارج شدن از کوک هنگام نواختن دارد و برای کسانی که مکررا از هارمونی استفاده می‌کنند، این نوع سیم توصیه نمی‌شود.

این نوع سیم بسیار رایج است و اغلب گیتارهای کلاسیک در هنگام عرضه با این سیم وارد بازار می‌شوند و به عنوان سیم تست هم محسوب می‌شوند.

  • تنشن متوسط ( medium tension )

صدا در این سیم بسیار متعادل است و قدرت صدایی آن بین سیم‌های تنشن کم و تنشن بالا است؛ کسانی که تازه کار هستند و یا نمی‌دانند چه سیمی بهتر است، بهتر است از سیم‌های تنشن متوسط استفاده کنند.

  • تنشن بالا یا سخت ( hard tension )

این نوع سیم کشش بسیار قوی دارد و برای نواختن آن نیاز به قدرت هست، صدای آن به راحتی بالا نمی‌رود و بر خلاف دو مدل دیگر به عملکردهای ظریف و نواختن‌های ملایم پاسخ خوبی نمی‌دهد.

از بهترین سیم ها برای گیتار کلاسیک :

  • داداریو پرو آرته (D’Addario EJ45TT ProArte)

شرکت داداریو جزو قدیمی‌ترین شرکت‌های عرضه کننده سیم گیتار است و بهترین سیم‌ها را دارد به خصوص رشته سیم‌های نایلونی که میتوان در اکثر گیتارهای کلاسیک آن‌ها را مشاهده کرد.

این شرکت کار خود را در دهه 30 میلادی آغاز کرده است؛ طیف گسترده‌ای از سیم‌ها توسط این شرکت به بازار عرضه می‌شود که هرکدام خصوصیات منحصربه فرد خودشان را دارند؛

 EJ45 پرفروش ترین سیم در اکثر وبسایت های معتبرجهان است و جنس آن از نایلون و نقره‌اندود است، همچنین قیمت این سیم نسبتا مناسب است.

سیم های گیتار دیوید راسل از نوازندگان بزرگ گیتار کلاسیک نیز از همین برند و مدل است.

  • ارنی بال (Ernie Ball):

سیم سیاه و نقره‌ای ارنی بال مدل 2406 از کیفیت سیم کنسرتی بهره‌مند است؛ سیم‌های باس آن نایلونی هستند که با آلیاژ 80% مس و 20% نقره پوشانده شده اند، به همین دلیل صدایی که تولید میکند بسیار زیبا و نرم است.

 این سیم‌ها برای خاصیت اجرایی خوب و طول عمر زیاد و ثبات در کوک، با کیفیت بالایی طراحی شده اند؛ تنشن این سیم متوسط است و انتخاب مناسبی برای استفاده در سبک کلاسیک است اما در فلامنکو ممکن است ضعیف عمل کند که در این صورت باید سیم با تنشن بالا انتخاب شود؛ همچنین از نظر قیمت و کیفیت سیم‌های مقرون به صرفه‌ای هستند.

  • ساوارز (savarez 540R):

شرکت ساوارز در سال 1770 در پاریس شروع به کار کرد. این سیم ها از لحاظ قیمتی، گران تر از سایر سیم ها هستند هرچند که به لحاظ کیفیت به کیفیت بسیار بالا و صدای زنده و شفاف خود مشهور هستند.

تنشن این سیم متوسط است و سیم‌های باس آن از نقره‌ی نرم پوشانده شده است تا صدایی که دست چپ تولید میکند بسیار کم باشد و طنین زیباتری را به گوش برساند و جنس سیم‌های تریبل از کربن است؛ همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این سیم‌، ثبات در کوک است. این مدل از سیم‌های ساوارز به خاطر جنس سیم‌ها و تنشن طبیعی و ملایمشان انتخاب خوبی برای نوازندگی هستند.

  • لابلا (La Bella):

این شرکت، یک شرکت آمریکایی است که سیم‌هایی با کیفیت خوب و تنشن متوسط تولید میکند؛ فعالیت خود را در سال 1640 آغاز کرد؛ این سیم‌ها می‌توانند لحنی متعادل و با کیفیت بالا و تجربه بسیار راحت را به شما هدیه دهند.

 این سیم‌ها با تنشن های متفاوت تولید می‌شوند. سیم گیتار La Bella 900B دارای سه سیم نایلونی مشکی رنگ هست که صدایی مخملی و شفاف دارد و برای سیم‌های باس سه رشته سیم نایلونی با روکش مس و پوششی طلایی رنگ دارد که صدایی حجیم و زیبا را تولید میکند.

 این سیم پس از نصب و دوبار کوک به سطح مناسبی از ثبات کوک میرسد و عمر بالایی دارد و از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه هستند.

  • لوتیر مدل Carbon Super40:

این نوع سیم در بین نوازندگان کلاسیک و فلامنکو بسیار محبوب است؛ لوتیر40 وضوح صدایی بالایی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای نوازندگان کلاسیک برای اجرای زنده است. 

این سیم‌ها تنشن متوسط رو به بالا دارند و هارمونیک‌های دقیقی را ایجاد میکنند که برای اجرای زنده بسیار مناسب است؛ سیم‌های تریبل آن از کربن درجه یک و سیم‌های باس از برنز ساخته شده‌اند. این سیم با توجه به کیفیتی که دارد به نسبت از قیمت بالاتری برخوردار است.

اما در مجموع باید گفت که چیزی تحت عنوان بهترین سیم وجود ندارد و هر سیم قابلیت، جنس صدا و ویژگی خاص خود را داراست؛ که هر نوازنده بسته به نیاز خود بین آنها سیم مورد نظرش را انتخاب می‌کند. و هدف مقاله تنها معرفی برخی از برترین برند ها بود.

حال از نظر شما بهترین سیم برای گیتار کلاسیک کدام است؟

                                                                                                                                      some sources:soundhouse

دیدگاه‌ها ۰