//

مراحل یادگیری سنتور از صفر تا صد

مراحل یادگیری سنتور از صفر تا صد

سنتور یکی از سازهای سنتی و اصیل ایرانی است که با صدای دلنشینی که دارد افراد زیادی را مجذوب خود می‌کند. از آنجایی که سنتور حس بی‌نظیری را در شنونده ایجاد می‌کند، بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی با شنیدن صدای آن تصمیم به یادگیری سنتور می‌گیرند. وقتی شخصی خواهان یادگیری می‌شود، دوست دارد مسیر واضحی را از مراحل آموزش سنتور در ذهن خود تجسم کند. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم با ارائه مطالبی به عنوان راهنمای یادگیری سنتور از مبتدی تا پیشرفته شما را در این مسیر یاری دهیم.

اگر قصد یادگیری سنتور را دارید حتما یکی از سوالاتی که برایتان پیش می‌آید این است که، آموزش سنتور چقدر زمان میبرد؟ در پاسخ باید بگوییم که آموزش سنتور زدن و یادگیری آن می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد، زیرا هنرجویان برای نواختن قطعات دلنشین نیاز به هماهنگی بین هر دو دست و یافتن مهارت در مضراب زنی دارند. اما خبر خوب این است که اگر فرد با پشتکاری باشید و خود را متعهد به تمرین مستمر نمایید در عرض چند ماه تا یکسال می‌توانید شروع به نواختن آهنگ‌های ساده کنید. البته که تسلط به نواختن ساز سنتور می‌تواند بسیار بیشتر طول بکشد و نیاز به فداکاری و تمرین مداوم دارد.

آموزش سنتور دارای مراحلی است که دانستن آنها شما را در یادگیری هر چه بهتر و سریع‌تر ساز کمک می‌کند. در ادامه به بررسی این مطلب که آموزش سنتور چگونه است و بیان مراحل آموزش سنتور به زبان ساده می‌پردازیم

مراحل آموزش سنتور

آشنایی با ساختار ساز سنتور

  • ساختار فیزیکی سنتور: ساز سنتور یکی از سازهای سنتی زهی و کوبه‌ای ایرانی است. ساختار سنتور ذوزنقه شکل است و دارای 72 عدد سیم است که این سیم‌ها بصورت دسته‌های چهارتایی از روی خرک‌ها عبور می‌کنند. هر سیم از این چهار سیم به گوشی کوک معینی در سمت راست ساز متصل است و هرچهارتا دارای یک کوک یکسان می‌باشند. برای نواختن سنتور از دو چوب نازک به نام مضراب استفاده می‌کنند. صدای ساز با ضربه زدن نوازنده به سیم از طریق مضراب‌ها تولید می‌شود.
  • مضراب‌ها در سنتور: مضراب‌های سنتور بسیار ظریف هستند و از جنس چوب ساخته شده‌اند. مضراب‌ها در انتها دارای ساختار حلقه‌ای شکلی می‌باشند که محل قرارگیری انگشتان دست است. قسمت جلویی مضراب را معمولا با نمد می‌پوشانند تا شفافیت صدا بیشتر شود.
ساختار فیزیکی سنتور -مضراب سنتور

خرید سنتور مناسب

یکی از مراحل مهم در آموزش سنتور، خرید ساز مناسب برای شروع است. طبیعی است که افراد مبتدی تجربه و تخصصی در خرید ساز مناسب و باکیفیت ندارند و این مرحله شاید یکی از دغدغه‌های مهم هنرجویان باشد. خرید ساز استاندارد و خوش صدا اهمیت زیادی دارد، چرا که باعث می‌شود با شنیدن صدای درست نتها، گوشمان را نیز به خوبی تقویت کنیم. در این مرحله حتما از معلم خود و یا یک فرد باتجربه راهنمایی و مشورت بگیرید.

انتخاب مدرس خوب

همه ما می‌دانیم که وجود یک معلم حرفه‌ای در هر زمینه‌ای یادگیری را لذت‌بخش و آسان می‌کند. آموزش سنتور نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد و شما می‌توانید با قرار گرفتن در کنار استادی باتجربه و باسواد ساز سنتور را بطور حرفه‌ای بیاموزید. مجموعه سه لا چنگ از طریق آموزش آنلاین این بستر را برای شما فراهم کرده است که با بهترین اساتید سنتور در سراسر ایران ارتباط برقرار کنید و دیگر دغدغه‌ی دسترسی به اساتید مجرب را نداشته باشید. اساتید آموزش سنتور در مجموعه سه لا چنگ می‌توانند شما را در آموزش آنلاین سنتور از صفر تا صد و از سطح مبتدی تا پیشرفته یاری دهند.

آموزش نت خوانی و نواختن نت ها

یکی دیگر از مراحل مهم آموزش سنتور نوازی، یادگیری نت‌ها می‌باشد. نت‌ها در واقع حروف الفبای موسیقی هستند و برای نواختن قطعات موسیقی بطور صحیح باید حتما به آنها مسلط باشید. در این مرحله هنرجو با شناخت نت‌ها با دنیای موسیقی، ریتم و فواصل نت‌ها آشنا می‌شود. لازم به ذکر است که یادگیری نت‌خوانی و نواختن آنها نیاز به صبر و تمرین زیادی دارد.

آموزش نت خوانی سنتور

تمرین تکنیک‌های پایه

برای شروع یادگیری سنتور نیاز است که تکنیک‌های اساسی و پایه را از ابتدا بصورت روزانه و مستمر انجام دهید تا در دراز مدت شاهد پیشرفت و درخشش خود در نواختن سنتور باشید. این تمرینات شما را در نحوه مضراب زنی و روان شدن مچ‌هایتان کمک می‌کنند. با انجام تمرینات پایه عملکرد فیزیکی شما در نواختن سنتور افزایش می‌یابد و در آینده برای نواختن قطعات پیچیده به مشکل برنمی‌خورید.

شروع نواختن قطعات ساده سنتور

پس از یادگیری نت‌ها نوبت به نواختن قطعات ساده سنتور می‌رسد. این مرحله از آموزش سنتور جذاب‌ترین مرحله برای هنرجو می‌باشد، چرا که پس از زحمات زیاد برای یادگیری نت‌ها و تمرینات مضراب‌زنی صدای نواختن ساز توسط خودش را می‌شنود. اساتید در این مرحله تلاش می‌کنند تا با انتخاب قطعات ساده و معروف به هنرجو انگیزه و اعتماد به نفس بدهند.

حال که دانستید آموزش سنتور چگونه است و با مراحل آن آشنا شدید، لازم است تا به بررسی راه‌های یادگیری سنتور بپردازیم.

روش‌های آموزش سنتور

کتابهای آموزش سنتور

امروزه کتاب‌های معتبر زیادی جهت آموزش سنتور از مبتدی تا پیشرفته در بازار موجود است. از این کتاب‌ها می‌توان به شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار، دستور سنتور فرامرز پایور و خودآموز سنتور حسین صبا اشاره کرد. اگر قصد یادگیری سنتور بصورت خودآموز را دارید و می‌خواهید صرفا به کتاب‌ها تکیه کنید، ما این روش را توصیه نمی‌کنیم. زیرا یادگیری سنتور و یا هر ساز دیگری بصورت خودآموز ممکن است شما را به بیراهه ببرد. در این روش امکان اینکه مواردی مانند نحوه گرفتن مضراب در دستانتان، اجرای مضراب زنی، تکنیک‌های اجرا و غیره را به درستی یاد نگیرید بسیار زیاد است. بنابراین آموزش سنتور نوازی در حضور یک استاد مجرب و باتجربه این تضمین را به شما می‌دهد که در آینده به مشکلی در نواختن برنمی‌خورید.

یادگیری سنتور به صورت خودآموز

آموزش حضوری

یکی از رایج‌ترین روش‌های آموزش سنتور، بصورت حضوری در آموزشگاه‌ها می‌باشد. در آموزش حضوری، مدرس راحت‌تر می‌تواند مطالب را به هنرجو منتقل کند و ایرادات او را هنگام نواختن ساز بیان کند. در کنار مزایای روش آموزش حضوری، معایبی نیز وجود دارد. از معایب این روش می‌توان به صرف وقت و انرژی زیاد جهت رفت و آمد به آموزشگاه اشاره کرد. همچنین رفت و آمد در گرمای تابستان و یا سرمای زمستان، گیر افتادن در ترافیک مسیر آموزشگاه و عدم دسترسی به استادان مجرب در شهرهای دیگر از دیگر معایب آموزش حضوری سنتور می‌باشد.

ویدیوها و آلبوم‌های آموزشی

بعضی از آلبوم‌های موسیقی با هدف آموزش ضبط و روانه بازار شده‌اند. شما می‌توانید در کنار بهترین کتاب‌های آموزش سنتور از این آلبوم‌ها نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که این روش آموزش سنتور نوازی برای افرادی مناسب است که از قبل تجربه نواختن سنتور و یا سازهای دیگر را دارند. همچنین می‌توانید از ویدیوهای آموزشی که در یوتیوب و آپارات موجود است جهت یادگیری یکسری تکنیک‌های سنتور زدن بطور محدود استفاده کنید. با وجود اینترنت، روش آموزش سنتور زدن از طریق ویدیوهای آموزشی، آسان و رایگان است اما همچنان دسترسی مستقیم به استاد را ندارید

آموزش سنتور آنلاین

بسیاری از هنرجوها تصور می‌کنند برای اینکه سازی را یاد بگیرند حتما نیاز است که بطور فیزیکی در کلاس حضور داشته باشند. اما با پیشرفت تکنولوژی، وجود اینترنت و همچنین لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند روش‌های آموزشی کاملا متحول شده‌اند. این روزها روش آموزش آنلاین یکی از پرطرفدارترین روش‌های آموزش موسیقی می‌باشد.

در این روش، دیگر محدودیت جغرافیایی برای آموزش دیدن وجود ندارد. بطوریکه هنرجو و استاد هر کجا که باشند می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از دیگر مزایای آن می‌توان به جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی در مسیر رفت و آمد و همچنین مدیریت زمان اشاره کرد. بعلاوه در روش آنلاین به راحتی می‌توانید به آموزش سنتور در منزل بپردازید. کلاس‌های آنلاین سنتور از نظر آموزش هیچ تفاوتی با کلاس‌های حضوری ندارند. در کلاسهای آنلاین، کیفیت آموزش، مدرسان، کتاب‌های آموزشی و تکنیک‌های تدریس دقیقا مانند کلاس‌های حضوری می‌باشند.

مجموعه سه لا چنگ با فراهم کردن بستر آموزش آنلاین موسیقی، این امکان را برای علاقه‌مندان به یادگیری این ساز خوش صدا ایجاد کرده تا بتوانند بصورت آنلاین آموزش ببینند و به تمامی اساتید برجسته در کل کشور دسترسی داشته باشند. در روش آموزش سنتور آنلاین، هنرجوها با هر سطحی از مبتدی تا پیشرفته و همچنین در هر شهر و کشوری که باشند می‌توانند به راحتی از طریق ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین مجموعه سه لا چنگ به تمای اساتید مجرب دسترسی پیدا کنند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با تمام نکات و مراحل لازم برای اینکه بدانید آموزش سنتور چگونه است و همچنین روش‌های تدریس این ساز آشنا کنیم. همانطور که دانستید برای یادگیری سنتور باید مراحل آن را با صبر و پشتکار طی کنید و به طور مستمر و روزانه تمرین داشته باشید. امیدواریم با مطالعه این مطالب به زودی به جمع هنرجویان مجموعه سه لا چنگ بپیوندید و از مزایای آموزش آنلاین سنتور برخوردار شوید.

دیدگاه‌ها ۰